EPÄTARKKUUDEN KÄYTTÄMINEN LUOVASSA KUVAUKSESSA

Otin makrolinssilläni, jossa on erittäin kapea syväterävyysalue, kuvan kukkakimpusta, josta vain lähimmän kukan terälehdet näkyivät terävästi ja loput kuvasta oli epäterävää aluetta. Kun lähetin kuvan sosiaaliseen mediaan, ensimmäinen kommentoija sanoi, että kuva olisi näyttänyt paremmalta, jos koko kuva olisi terävä. Mielestäni tämä on kuitenkin väärin. Joidenkin paljon valokuvauksen tekniikkaa opiskelleiden kuvaajien mielestä jokaisen kuvan pitäisi olla sataprosenttisen terävä. Vaikka tämä onkin aivan pätevä valinta, jota kuvaaja saa halutessaan noudattaa, se ei kuitenkaan ole ainoa oikea vaihtoehto. Ne kuvaajat, jotka haluavat kokeilla erilaisia luovia tyylejä, käyttää erilaisia linssejä ja rikkoa valokuvaamisen rajoja, voivat tehdä asiat hyvin eri tavalla luodakseen valokuvauksesta taidetta. Joskus kuva on epätarkka aivan muista syistä, mutta tässä artikkelissa käsitellään nimenomaan tarkoituksellista epätarkkuutta luovana keinona tuoda kuvaan pehmeyttä tai sumeutta. Joillekin tämä ero voi olla pieni, mutta se on kuitenkin olemassa.

Bokeh-vaikutelma

Monet valokuvaajat puhuvat tarkkuuden merkityksestä valokuvissa, mutta silti hekin ottavat kuvia linnuista, muotokuvia tai hääkuvia, joissa on pehmeän sumeaa epätarkkuutta taustalla. Syyt tälle ovat kuitenkin oikeutettuja, osa kuvaajista tekee näin pehmentääkseen huomiota vievää taustaa, tuodakseen kohteen paremmin esille, tehdäkseen kuvasta esteettisesti miellyttävämmän tai antaakseen kuvalle syvyyttä tai kolmiulotteista tuntua. Mutta että bokeh-vaikutelma toimii hyvin, tarvitset muutamia peruselementtejä. Vaadittavia asioita ovat ainakin laadukkaat linssit, runsaasti etäisyyttä kohteen ja taustan välillä sekä hyvä pehmeä valaistus. Kaikki valokuvaustilanteet eivät tarjoa näitä elementtejä, eikä jokaisella ole varaa hankkia parhaita mahdollisia linssejä. Mutta entä jos haluamme enemmän pehmeyttä kuvaan, mukaan lukien myös kohteeseen? Ehkä haluamme taustan tarkaksi ja kohteen sumeaksi, mikä on usein katuvalokuvauksessa käytetty tyyli.  Maailman voi nähdä monella eri tavalla ja esittää kuvien kautta ainutlaatuisen luovasta näkökulmasta. Jos tämä vaatii linssin edessä olevan suotimen suttaamista, se täytyy silloin sutata.

Bokeh-vaikutelma

Opi rakastamaan sumennusta

Tuo kätesi niin lähelle kasvojasi kuin pystyt, että voit vielä tarkentaa katseesi niihin. Huomaat, että kaikki taustalla näyttää epätarkalta, ja kun tarkennat katseesi taustaan, kätesi muuttuu sumeaksi. Kaukana olevat vuoret näyttävät epätarkoilta, koska silmämme eivät pysty tarkentamaan niin kauas. Joten sumeuden läsnäolo myös valokuvissa on täysin luonnollista. Mikäli siis käytämme sitä luovasti antamaan kuvillemme erilaisen tunnelman tai vaikutelman, korostamme vain maailman luonnollisia elementtejä. Maalaajat voivat esittää puun useilla erilaisilla tavoilla tekniikastaan ja tyylistään riippuen. Se voi olla maalattu tarkasti ja kauniisti, niin että jokainen lehti on maalattu omaksi yksittäiseksi elementiksi. Se voi myös koostua karkeista linjoista, jotka esittävät runkoa ja oksia tai se voi olla vain värikäs laikku taustalla. Valokuvaus voi olla myös yhtä leikkisää, luovaa, tyyliteltyä ja taiteellista. Voimme oppia rakastamaan sumennusta.

Opi rakastamaan sumennusta

Tarkoituksellinen kameran liike

Tarkoituksellinen kameran liikuttaminen on suosittua otettaessa kuvia puista, pehmeistä rantamaisemista ja kukkaniityistä. Sen korostamiseksi vielä näyttävämmäksi jotkut valokuvaajat venyttävät muovikelmua kameran linssin eteen, tai kietovat sitä linssin ympäri ja jättävät vain pienen aukon, jonka läpi voi kuvata. Jotkut kukkia makrolinsseillä kuvaavat valokuvaajat kietovat harsokangasta linssin eteen saadakseen aikaan vaihtoehtoisen pehmeän vaikutelman ja lisätäkseen kuvaan myös hieman väriä. Sukkahousujen venyttäminen linssin eteen on myös halpa ja tehokas keino luoda tällaisia uusia elementtejä kuviin. Myös melko yleisesti harrastettu vaseliinin hierominen linssin eteen ruuvatun suotimen pintaan antaa toimivan pehmennysvaikutelman.